Uwaga!


Wszystkie teksty zawarte na blogu Aleksandrowe myśli, chronione są prawem autorskim [na mocy: Dz.U.1994 nr24 poz.83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych]. Kopiowanie treści, choćby fragmentów oraz wykorzystywanie ich w innych serwisach internetowych, na blogach itp itd wymaga pisemnej zgody autorki bloga.

Translate

Łączna liczba wyświetleń

"Chłopiec w walizce" Lene Kaaberbol, Agnete Friis

"Chłopiec w walizce" duetu Lene Kaaberbol i Agnete Friis to pierwszy tom nowej serii Wydawnictwa Papierowy Księżyc- Nina Borg. Powieść została wybrana duńskim kryminałem roku oraz nominowana do nagrody Szklanego Klucza, najbardziej prestiżowej nagrody dla skandynawskiej literatury kryminalnej.
Prawa wydawnicze do książki zostały sprzedane do kilkunastu krajów, a niedawna premiera książki w USA sprawiła, że „Chłopiec w walizce” trafił na najbardziej prestiżową listę bestsellerów New York Timesa, gdzie został uznany za jeden z najlepszych kryminałów minionego roku.

Dla mnie książka była odkryciem i pierwszym spotkaniem z literaturą skandynawską. Znajomość ta wypadła na tyle obiecująco, że z miłą chęcią poznam cały cykl o Ninie. Poszukam również innych tytułów nadbałtyckich autorów :)

Nina Borg jest pielęgniarką Czerwonego krzyża. Pewnego dnia zgodnie z prośbą przyjaciółki odbiera z dworcowej przechowalni bagażu walizkę. Jest bardzo ciężka. Nina wiedziona niepohamowaną ciekawością otwiera ją. W środku znajduje trzyletniego chłopca, skrajnie wycieńczonego ale nadal żywego. Przerażona zabiera dziecko i ucieka. Nie przypuszcza w jak bardzo niebezpieczną intrygę została wplątana i jakie będą konsekwencje jej heroicznego czynu.

Misją, celem życia Niny Borg jest pomoc potrzebującym. Ta kobieta jest bardzo empatyczna i wrażliwa na ludzką krzywdę, nie potrafi przejść obok niej obojętnie. To emocjonalne podejście i zaangażowanie wystawia na niezliczone próby jej małżeństwo i rodzinę. Kiedy widzi ofiarę przemocy, zapomina o wszystkim. Znika na długie dni, miesiące i wraca, kiedy nie ma już komu pomóc.
Tym razem jest to mały chłopiec, brutalnie wyrwany z matczynych objęć i znaleziony w walizce.

Początek powieści trochę mnie zaskoczył. Było mi trudno wdrążyć się w fabułę. Akcja rozgrywa się równolegle na Litwie i w Danii i nie jest spójna, panuje chaos. Nie wiadomo jak połączyć wątki i czy w ogóle mają ze sobą coś wspólnego. Na szczęście sytuacja ta szybko się wyjaśnia i klaruje. Wszystko zaczyna do siebie pasować i tworzyć harmonijny obraz. Od tej chwili można zagłębiać się w fabułę bez obaw i bez zgrzytów.

Lene Kaaberbol i Agnete Friis wplotły w powieść kontrowersyjne, współczesne problemy społeczne, tj. handel żywym towarem, handel narządami, nielegalna adopcja, przemoc w rodzinie. Autorki w brutalny i szokujący sposób postanowiły zwrócić naszą uwagę na ten proceder, który w zastraszającym tempie rozwija się na całym świecie. Uwidoczniają dramaty matek, którym są odbierane dzieci i jak trudno jest je odzyskać.
Mnie jako matce, podwójnie trudno było czytać o losach chłopca, jego mamy i tymczasowej opiekunki Niny.
Cały czas zastanawiałam się "Co by było gdyby..."

"Chłopiec w walizce" to bardzo realistyczny, przerażający i brutalny kryminał. Porusza w czytelniku wiele strun i gra na naszych uczuciach i emocjach oraz zmusza do refleksji.
Polecam wszystkim miłośnikom kryminału.


Lene Kaaberbol, Agnete Friis "Chłopiec w walizce", Papierowy Księżyc 2012, ISBN: 978-83-61386-17-9


>>5/6<<



Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję panu Arturowi i  wydawnictwu Papierowy Księżyc.





24 komentarze :

  1. Zachęcilaś mnie ;)Z literaturą skandynawską miałam mało spotkań ;) trzeba to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam już kilka recenzji na temat tej książki i nie ukrywam, że czuję się zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z kryminałami skandynawskimi jestem za pan brat, lubię ich klimat, specyficzną aurę i z chęcią sięgnę po 'Chłopca w walizce' :) Chyba nie czytałam dotąd kryminału napisanego przez dwie autorki, a co do okładek moim zdaniem nasza najlepsza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, mają w sobie jakąś mroczną tajemnicę :) I mnie polska okładka najbardziej się podoba :)

      Usuń
  4. Do mnie jakoś nie przemawia opis :( Może w wolnym czasie jednak się skuszę.
    Zazdroszczę współpracy z Papierowym książycem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. I bardzo dobrze, że takie problemy robią się medialne. Im głośniej jest o takich problemach, tym większy nacisk społeczny by je wyeliminować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Coraz częściej na blogach recenzja tej książki i najczęściej są one pochlebne. Widzę, że warto po tę pozycję sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo zachęcająca opinia. Wszyscy chwalą tę powieść, mam nadzieję, że niedługo ją przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa książka, która i na mnie zrobiła świetne wrażenie:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Strasznie jestem ciekawa tej książki i mam ją w planach. Temat bardzo intrygujący i kontrowersyjny. A biorąc pod uwagę oceny "Chłopca w walizce" i renomę skandynawskich kryminałów, grzechem byłoby ominąć tę powieść.

    OdpowiedzUsuń
  10. Widzę, że masz nieco bardziej pozytywne odczucia odnośnie tej książki aniżeli ja. Mnie osobiście trochę irytowała, choć jako całokształt była całkiem interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  11. No oprócz sagi o ludziach lodu czytane z zapałem we wczesnej młodości ;) bo teraz jest młodość późna, nie miałam styczności z literatura skandynawską. Ale Twój opis jest intrygujący.
    Polecam Ci też kupioną ostatnio przez przypadek książkę "Nieoczekiwana zmiana płci." Cezarego Harasimowicza. Napisana z humorem i jestem w połowie a cały czas ciekawie i zapowiada się ciekawiej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Książkę mam wpisaną w moje czytelnicze plany, i z pewnością przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio mam coraz większą ochotę na literaturę skandynawską, między innymi właśnie za sprawą blogosfery i takich recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam kryminały, tym jestem zainteresowana od dawna, a skoro jest taki realistyczny to koniecznie muszę go zdobyć! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Z każdą nową recenzją mam coraz większą ochotę na tę pozycję :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno chcę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta książka zbiera same świetne recenzje. Muszę do niej koniecznie zajrzeć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dopisuję do listy książek, których poszukuję :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że Tobie również bardzo spodobała się ta powieść :) Cieszy mnie to bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam ją na oku, jak wpadnie w moje łapki to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. PK kojarzy mi się głównie z fantastyką, a tu proszę: książka pomiędzy kryminałem, a sensacją. Cóż, chętnie sięgnę, zachęciłaś mnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiane komentarze :)
Wszystkie czytam i staram się odpowiedzieć na każde pytanie.
Pozostawiam sobie możliwość usuwania Spamu i komentarzy wulgarnych czy obraźliwych...


Administrator strony Aleksandrowe myśli korzysta z systemu komentarzy Disqus. Adresy IP i adresy e-mailowe są przechowywane przez administratora Disqus'a. Zakładając stronę na platformie Disqus wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Aleksandrowe myśli © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka